مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش درخصوص جزئیات طرح «مزرعه تابستانی من» که به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان و مهارت‌آموزی و کارآفرینی اجرا می‌شود، توضیح داد.

مزرعه تابستانی من

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه غنی­‌سازی اوقات فراغت دانش­‌آموزان در تابستان از اهداف آموزش و پرورش و دستگاه­‌های متولی امور جوانان و نوجوانان است، اظهار کرد: با توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی ­‌است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: طرح «مزرعه تابستانی من»، با نگاه به اهداف یادشده، دانش­‌آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به ویژه دانش­‌آموزان روستایی، عشایری و دانش­‌آموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی­ است یا امکان بهره­‌گیری از زمین کشاورزی را دارند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این طرح دانش­‌آموزان علاقه‌مند می­‌توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت ۱۰۰ متر مربع در اختیار بگیرند گفت: آنها می‌توانند نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی اقدام کرده و با بهره­‌گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفه‌ای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحبنظران زمین مورد نظر را به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.

رمضانی به برخی ویژگی­‌های مزرعه تابستانی اشاره کرد و گفت: مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازه­‌های سبک بومی مثل فنس، شاخه­‌های درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود می‌شود. مزرعه به­‌نام خود دانش­‌آموز یا هر اسمی که تمایل دارند­ نام‌گذاری می‌شود. همچنین چند دانش­‌آموز با هم می­‌توانند دارای یک مزرعه باشند.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحبنظران دریافت کنند.  خود دانش­‌آموزان باید از مرحله آماده­‌سازی زمین تا کاشت، نگهداشت و برداشت کار را انجام دهند.

مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به برخی شاخص­‌های ارزشیایی مزارع نیز اشاره و اظهار کرد: متراژ زمین مورد نظر، تعداد دانش­‌آموز مشارکت­ کننده، بهره­‌گیری از دانش، اطلاعات و مشاوره،  استفاده از امکانات و تجهیرات با صرفه­‌جویی بیشتر آب، خاک و کود،  خلاقیت و ابتکار از این جمله این شاخص‌هاست.

کد خبر 524687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha